Bariery architektoniczne:
Dla kogo?
Osobie niepełnosprawnej, która ma trudności w poruszaniu się, w szczególności posiadającej orzeczenie o znacznym stopniu niepełnosprawności lub orzeczenie równoważne oraz dzieciom nie poruszającym się samodzielnie w wieku powyżej 5 roku życia.
Celem likwidacji barier architektonicznych jest umożliwienie lub w znacznym stopniu ułatwienie osobom niepełnosprawnym wykonywanie podstawowych, codziennych czynności lub kontaktów z otoczeniem.
Jakie dokumenty są potrzebne?
- Kopia orzeczenia o niepełnosprawności lub o stopniu niepełnosprawności lub jego odpowiednik (oryginał do wglądu),
- Kopia orzeczeń o niepełnosprawności osób mieszkających wspólnie z wnioskodawcą, w przypadku takich osób (oryginał do wglądu),
- Aktualne zaświadczenie lekarskie zawierające informację o schorzeniach i rodzaju niepełnosprawności , sposobie poruszania się (w tym czy osoba jest: leżąca, poruszająca się za pomocą wózka inwalidzkiego, chodzika/balkonika, o kulach itp.) oraz o potrzebie przystosowania/zaopatrzenia osoby niepełnosprawnej we wnioskowany przedmiot dofinansowania- oryginał,
- Udokumentowana informacja o innych źródłach finansowania, jeżeli takie istnieją- oryginał,
- Udokumentowana podstawa prawna zameldowania w mieszkaniu lub domu jednorodzinnym, w którym ma nastąpić likwidacja barier architektonicznych (własność, współwłasność, umowa najmu) - kopia (oryginał do wglądu).
- Aktualny wypis z ksiąg wieczystych potwierdzający własność lokalu mieszkalnego,
- Kosztorys wstępny/kosztorys sporządzony według norm KNR – Katalogu Nakładów Rzeczowych (w koniecznych przypadkach, w zależności od przedmiotu dofinansowania) - oryginał.
- Faktura Pro Forma, kosztorys lub oferta cenowa wystawiona na wnioskodawcę przez sprzedawcę wraz ze specyfikacją (jeśli dotyczy zakupu urządzeń, sprzętu oraz ich dostawy i montażu) - oryginał.
- Zgoda właściciela /współwłaścicieli budynku na realizację zadania (w koniecznych przypadkach) - oryginał.
- Zgoda właściciela /współwłaścicieli mieszkania na realizację zadania (nie dotyczy wnioskodawcy) - oryginał.
- Pisemne pełnomocnictwo jeśli takie jest wymagane- oryginał.
- Inne dokumenty, konieczne do realizacji wniosku wskazane przez pracownika PCPR (RODO, oświadczenie dot. barier, oświadczenie o miejscu pobytu stałego, rzut pomieszczeń, uzasadnienie szczegółowe.)
- Czytelnie wypełniony wniosek należy złożyć w pokoju nr 5, 6 lub 17 (sekretariat), dodatkowo istnieje możliwość przesłania wniosku przez System SOW.
Dofinansowanie nie może obejmować kosztów realizacji zadania poniesionych przed przyznaniem środków finansowych i zawarciem umowy dofinansowania ze środków PFRON.
Wysokośc dofinansowania:
Dofinansowanie likwidacji barier funkcjonalnych wynosi do 75% kosztów przedsięwzięcia, nie więcej jednak niż 20 tys. złotych.
W przypadku osób niepełnoletnich/ osób ubezwłasnowolnionych faktury powinny być wystawiane na rodzica/opiekuna/ przedstawiciela ustawowego.
Termin składania wniosków:
Wnioski o likwidację barier architektonicznych można składać do końca wrzesnia roku bieżącego.
Bariery techniczne i w komunikowaniu się
Komu przysługuje dofinansowanie?
Osobie niepełnosprawnej, jeżeli jest to uzasadnione potrzebami wynikającymi z niepełnosprawności oraz gdy istnieje potrzeba dofinansowania indywidualnie zgodnie ze schorzeniem.
Celem likwidacji barier technicznych i w komunikowaniu się jest umożliwienie lub w znacznym stopniu ułatwienie osobie niepełnosprawnej wykonywanie podstawowych, codziennych czynności lub kontaktów z otoczeniem.
Jakie dokumenty są potrzebne?
- Kopia orzeczenia o niepełnosprawności lub o stopniu niepełnosprawności lub jego odpowiednik (oryginał do wglądu).
- Aktualne zaświadczenie lekarskie zawierające informację o schorzeniach i rodzaju niepełnosprawności , sposobie poruszania się (w tym czy osoba jest: leżąca, poruszająca się za pomocą wózka inwalidzkiego, chodzika/balkonika, o kulach itp.) oraz o potrzebie przystosowania/zaopatrzenia osoby niepełnosprawnej we wnioskowany przedmiot dofinansowania - oryginał.
- Udokumentowana informacja o innych źródłach finansowania, jeżeli takie istnieją- oryginał.
- Dokumenty potwierdzające wysokość poniesionych nakładów na realizację zadania, jeżeli takie wystąpiły - oryginał.
- Dokumenty potwierdzające zasadność i potrzebę zaopatrzenia osoby niepełnosprawnej we wnioskowany sprzęt w tym opinie specjalistyczne, zaświadczenia i inne – jeśli takie są wymagane- oryginał.
- Dwie niezależne oferty cenowe od różnych firm wystawione na wnioskodawcę przez sprzedawcę (wraz ze specyfikacją jeśli taka jest wymagana) - oryginał.
- Pisemne pełnomocnictwo jeśli takie jest wymagane- oryginał,
- Inne dokumenty, konieczne do realizacji wniosku wskazane przez pracownika PCPR,
- Czytelnie wypełniony wniosek należy złożyć w pokoju nr 5, 6 lub 17 (sekretariat).
Dofinansowanie nie może obejmować kosztów realizacji zadania poniesionych przed przyznaniem środków finansowych i zawarciem umowy dofinansowania ze środków PFRON.
Dofinansowanie likwidacji barier w komunikowaniu się i technicznych nie przysługuje osobom niepełnosprawnym, które w ciągu trzech lat przed złożeniem wniosku uzyskały odpowiednio na te cele dofinansowanie ze środków Funduszu.
Wysokość dofinansowania:
Dofinansowanie likwidacji barier funkcjonalnych wynosi do 95% kosztów przedsięwzięcia, nie więcej jednak niż do wysokości piętnastokrotnego przeciętnego wynagrodzenia.
W przypadku osób niepełnoletnich/ osób ubezwłasnowolnionych faktury powinny być wystawiane na rodzica/opiekuna/ przedstawiciela ustawowego.
Termin składania wniosków:
w każdym czasie
Turnusy rehabilitacyjne
Czym jest turnus rehabilitacyjny?
Turnus rehabilitacyjny to forma aktywnej rehabilitacji, połączonej z elementami wypoczynku, której celem jest ogólna poprawa psychofizycznej sprawności oraz rozwijanie umiejętności społecznych uczestników, między innymi przez nawiązywanie i rozwijanie kontaktów społecznych, realizację i rozwijanie zainteresowań, a także przez udział w innych zajęciach przewidzianych programem turnusu. Turnus rehabilitacyjny odbywa się w zorganizowanej grupie i trwa co najmniej 14 dni.
Komu przysługuje dofinansowanie?
Z turnusów rehabilitacyjnych mogą korzystać wszystkie osoby niepełnosprawne, tj. te, które posiadają ważne orzeczenie:
- o zakwalifikowaniu przez organy orzekające do jednego z trzech stopni niepełnosprawności lub,
- o całkowitej lub częściowej niezdolności do pracy na podstawie odrębnych przepisów lub
- o niepełnosprawności, wydane przed ukończeniem 16 roku życia.
Na uzasadnione zalecenie lekarskie, osobie niepełnosprawnej przysługuje opiekun, którego pobyt może być także dofinansowany. Opiekunem nie może być osoba pełniąca funkcje członka kadry na danym turnusie, a także osoba niepełnosprawna wymagająca opieki innej osoby.
Jakie dokumenty są potrzebne?
- wniosek lekarza, pod którego opieką się znajduje, o skierowanie na turnus rehabilitacyjny, sporządzony nie wcześniej niż 3 miesiące przed datą złożenia wniosku,
- kopię orzeczenia o stopniu niepełnosprawności lub kopię wypisu z treści orzeczenia traktowanego na równi z tym orzeczeniem albo kopię orzeczenia o niepełnosprawności (oryginał dokumentu należy okazać do wglądu pracownikowi PCPR),
- oświadczenie opiekuna osoby niepełnosprawnej na turnusie rehabilitacyjnym – jeśli wniosek lekarza o skierowanie na turnus rehabilitacyjny uzasadnia taką konieczność.
- Czytelnie wypełniony wniosek należy złożyć w pokoju nr 5, 6 lub 17 (sekretariat), dodatkowo istnieje możliwość przesłania wniosku przez System SOW.
Termin składania wniosków:
w każdym czasie w ciągu danego roku kalendarzowego.
Wysokość dofinansowania:
Wysokość dofinansowania określa § 6 Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 15 listopada 2007 r. w w sprawie turnusów rehabilitacyjnych (Dz.U z 2007 r. nr 230 poz.1694 z późn. zm.)
W przypadku przyznania dofinansowania osoba niepełnosprawna przekazuje do Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie pisemną informację o terminie i miejscu odbywania się turnusu w nieprzekraczalnym terminie 30 dni, jednak nie później niż na 21 dni przed rozpoczęciem turnusu.
O miejscu i terminie uczestniczenia w turnusie rehabilitacyjnym decyduje wnioskodawca, z zastrzeżeniem, iż ośrodek i realizator muszą realizować rehabilitację zgodnie z danym schorzeniem oraz posiadać aktualny wpis do rejestru ośrodków i organizatorów turnusów rehabilitacyjnych.
Dofinansowanie można otrzymać tylko raz w roku kalendarzowym.
Aktualna centralna baza danych ośrodków i organizatorów turnusów dla osób niepełnosprawnych dostępna jest w siedzibie PCPR na portalu internetowym empatia mpips
Sprzęt rehabilitacyjny
Komu przysługuje dofinansowanie?
Osobie niepełnosprawnej, która wymaga prowadzenia rehabilitacji w warunkach domowych.
Jakie dokumenty są potrzebne?
- kopia orzeczenia o niepełnosprawności lub o stopniu niepełnosprawności lub jego odpowiednik (oryginał do wglądu),
- zaświadczenie lekarskie potwierdzające zasadność zakupu wnioskowanego sprzętu oraz potrzebę prowadzenia rehabilitacji w warunkach domowych,
- dwie niezależne oferty cenowe od różnych firm wystawione na wnioskodawcę przez sprzedawcę (wraz ze specyfikacją jeśli taka jest wymagana),
- pisemne pełnomocnictwo jeśli takie jest wymagane,
- Czytelnie wypełniony wniosek należy złożyć w pokoju nr 5, 6 lub 17 (sekretariat).
Dofinansowanie nie może obejmować kosztów realizacji zadania poniesionych przed przyznaniem środków finansowych i zawarciem umowy dofinansowania ze środków PFRON.
W przypadku osób niepełnoletnich/ osób ubezwłasnowolnionych faktury powinny być wystawiane na rodzica/opiekuna/ przedstawiciela ustawowego.
Przedmioty ortopedyczne i środki pomocnicze
Komu przysługuje dofinansowanie?
Osobie niepełnosprawnej, której przeciętny miesięczny dochód nie przekracza kwoty 50% przeciętnego wynagrodzenia na osobę we wspólnym gospodarstwie domowym i kwoty 65% przeciętnego wynagrodzenia w przypadku osoby samotnej.
Jakie dokumenty są potrzebne?
- kopia orzeczenia o niepełnosprawności lub o stopniu niepełnosprawności lub jego odpowiednik (oryginał do wglądu),
- faktura określająca cenę nabycia z wyodrębnioną kwotą opłacaną w ramach ubezpieczenia zdrowotnego oraz kwotą udziału własnego lub inny dokument potwierdzający zakup (wystawione na wnioskodawcę przez sprzedawcę),
- kopia zrealizowanego zlecenia potwierdzona za zgodność z oryginałem przez świadczeniodawcę realizującego zlecenie na zaopatrzenie w przedmioty ortopedyczne i środki pomocnicze albo oferta cenowa wystawiona na wnioskodawcę przez sprzedawcę określająca cenę nabycia z wyodrębnioną kwotą opłaconą w ramach ubezpieczenia zdrowotnego i kwotą udziału własnego,
- kopia zlecenia na zaopatrzenie w przedmioty ortopedyczne i środki pomocnicze,
- pisemne pełnomocnictwo jeśli takie jest wymagane,
- czytelnie wypełniony wniosek należy złożyć w pokoju nr 5, 6 lub 17 (sekretariat), dodatkowo istnieje możliwość przesłania wniosku przez System SOW.
W przypadku osób niepełnoletnich/ osób ubezwłasnowolnionych faktury powinny być wystawiane na rodzica/opiekuna/ przedstawiciela ustawowego.
Sport, kultura, rekreacja i turystyka osób niepełnosprawnych
Komu przysługuje dofinansowanie?
Osobom prawnym i jednostkom organizacyjnym nieposiadających osobowości prawnej, jeżeli:
- prowadzą działalność na rzecz osób niepełnosprawnych przez okres co najmniej 2 lat przed dniem złożenia wniosku
- udokumentują posiadanie środków własnych lub pozyskanych z innych źródeł na sfinansowanie przedsięwzięcia w wysokości nieobjętej dofinansowaniem ze środków PFRON.
Termin składania wniosków:
Wnioski na organizację przedsięwzięć na rzecz osób niepełnosprawnych można składać do końca listopada roku poprzedzającego zaplanowane wydarzenia.
Gdzie składać wnioski:
Wniosek należy złożyć w pokoju nr 5, 6 lub 17 (sekretariat).
Wysokość dofinansowania:
Wysokość dofinansowania organizacji sportu, kultury, rekreacji i turystyki osób niepełnosprawnych wynosi do 60% przedsięwzięcia.
Dofinansowanie nie może obejmować kosztów realizacji zadania poniesionych przed przyznaniem środków finansowych i zawarciem umowy dofinansowania ze środków PFRON.
Usługi tłumacza
Komu przysługuje dofinansowanie?
Osoby niepełnosprawne doświadczone trwale lub okresowo trudnościami w komunikowaniu, jeśli jest to uzasadnione potrzebami wynikającymi z niepełnosprawności się mogą ubiegać się o dofinansowanie usług tłumacza języka migowego lub tłumacza przewodnika ze środków PFRON.
Termin składania wniosków:
w każdym czasie
Gdzie złożyć wniosek:
Wniosek należy złożyć w pokoju nr 5, 6 lub 17 (sekretariat).
Wysokość dofinansowania:
Wysokość dofinansowania nie może być wyższa niż 2% przeciętnego wynagrodzenia w poprzednim kwartale począwszy od pierwszego dnia następnego miesiąca po ogłoszeniu przez Prezesa GUS kwoty przeciętnego wynagrodzenia za godzinę świadczenia usługi.
Realizacji dokonuje się po podpisaniu umowy z Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie. Dofinansowanie nie może obejmować kosztów realizacji zadania poniesionych przed przyznaniem środków finansowych i zawarciem umowy dofinansowania ze środków Funduszu.